Навіщо ми купуємо непотрібні речі: що таке компульсивний шопінг і як його уникнути
Вам знайоме це відчуття, коли ви стоїте перед шафою, набитою одягом, але вам нічого надіти? Більшість людей вважають, що це явище – дітище, створене фахівцями з брендингу та маркетингу, які змовилися зробити нас залежним від бажання купити більше й більше речей.Але це не зовсім так, вірніше, зовсім не так. Проста істина полягає в тому, що ніхто не може змусити людей купувати те, що вони не хочуть. Але при цьому легко змусити людей купувати те, що їм не потрібно. Парадокс? Ні! Як працює філософія компульсивного шопінгу та чому це явище стало настільки поширеним, розповімо далі.
Явище шопінгу – штучно придумано
Колись безліч речей було лише у багатих, та й масового виробництва не було, а кравця могли дозволити собі далеко не всі. У людей було одне пальто, одна пара туфель, одна пара штанів практично на всі сезони. І при цьому не було «походів по магазинах» до моменту, поки не з'явилася сама ідея шопінгу.
Вийшло, що речі, які були доступні лише вищому класу, раптово стали продаватися в магазинах. Просто уявіть, що в один момент ви позбавились від необхідності придумувати, з чого зшити одяг і де «дістати» пальто на зиму – все це з'явилося в універмагах, а потім і в торгових центрах. І купити нову річ дійсно стало задоволенням.
Зараз – епоха усвідомленого споживання, гасло якої «не купуй більше, ніж тобі потрібно насправді». І щоб зрозуміти, як уникнути помилок, потрібно знайти першопричину.
А ось – 5 психологічних причин, чому ми купуємо занадто багато речей
- Стало звичкою. Так, для багатьох шопінг – це хобі, приємне проведення часу. Як позбутися? Йти за покупками тільки тоді, коли дійсно щось потрібно.
- Ви йдете «на шопінг», а не «за штанами або сукнею». Важливо ставити мету, а не просто йти за оновленням гардеробу. Причому майбутню покупку важливо представляти якомога чіткіше, скажімо, бежева жіноча сукня на літо або в'язаний кардиган тощо.
- Так ви піднімаєте собі настрій. І це – виверт мозку подібно до того, як при поганому настрої хочеться з'їсти тістечко або цукерку. І вихід тут – в дисципліні й відволіканні на щось не менш приємне: музику, зустріч з друзями й просто хороший фільм.
- Хочете справити враження. Так, зустрічають по одягу, але ж проводжають... не варто витрачати шалені гроші заради того, щоб зловити на собі захоплені погляди. Це – доля селебріті й червоних доріжок.
- Піддаєтеся рекламі та трендам. Тренди – проходять, як і колекції модних дизайнерів, а ось класика й елегантність – безсмертні. І легкий лляний літній сарафан прослужить вам куди довше й принесе більше задоволення, ніж швидкоплинна популярність ультраміні в паєтках.